Ett glatt firande 17:e Maj 2010


Norges nationaldag 17:e Maj firandes på Södertorg.
Det är Jenteklubben i Kristianstad som har arrangerat evenemanget.
Här ser vi två glada arrangörer i vackra dräkter.
     
För oss som gillar dräkter och hantverk så blev kvällen härlig. Jag fotade så mycket jag kunde.
Vilka skatter!
   
Tåget gick genom Kristianstad som var mulet och lite kylslaget den här dagen. Den traditionella orkestern spelade hela vägen och fortsatte på Södertorg.
Norska nationalsången sjöngs medan den norska flaggan hissades med ett visst krångel fastnade men kom i alla fall till toppen. Det hör ju till med lite krångel.
Den svenska nationalsången sjöngs också men det gick inte att hissa den svenska så den norska fick hissas en gång till, men vad gjorde det. Kul ändå.
Uppträdande på scenen av skilda slag.
Barnen fick gratis glass och korv och Spisen hade bullat upp med norskt.

Glad norska med en dräkt med otroligt vackra vävda tyger.

Broderad väska.

Det hör till med lotteri och lotteriringarna gick flitigt runt bland alla.


Här är en dräkt som har ett helt fantastiskt broderi över hela dräkten.
Dessutom är blusen rikt broderad med vitbroderi, det synt inte riktigt.
 
I butiken var vi några som stickade tvåfärgsstickning. Jag hade tagit fram extra mycket norskt. Jag har många traditionella norska mönster så de åkte fram den här dagen.
En så'n här dag saknar jag min barndom när jag firade 17:e Maj på Skansen och gick på julgransplundring i Norska kyrkan i Stockholm.

Hoppas firandet blir på Södertorg nästa år också!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka underbara broderier,på det svarta tyget syns dom jättefint.Bara tänk hur lång tid det har tagit att göra det.

2010-05-19 @ 10:59:51
URL: http://[email protected]
Postat av: Helylleeva

Ja, de är underbara! Verkligen något som kan gå i arv till många generationer.

2010-05-20 @ 15:40:14
URL: http://helylleeva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0