Nästan insnöat stickcafe med OS på ett hörn18/2

Snön yrde och det blåste som sjutton igår. Det var ju faktiskt torsdag och stickcafeet skulle vi ju ha ändå.
Ja, ja jag får väl sitta här själv och uggla tänkte jag.
Men den ena snögubben efter den andra dök upp i dörren med ett leende på läpparna.
Trots OS och snökaos så var vi många trogna som stickade loss.
Med stickningen som insats tog de sig över Södertorg i det stormande ovädret och tog sig till stormens öga på Helylle.

Karin hade gjort en OS mössa som är så poppis nu. Tog ingen bild det var ju synd, men mönster finns så det kanske är något som kan locka till ett nytt projekt.

OS-mössan 2010
Material: Virknål 8, Garn Eskimå; gul 24, blå 12, vit 01, svart 02.

LM=luftmaska
FM=fastmaska
HST=halvstolpe

Varv 1: Lägg upp 4 lm - ta ihop till en ring, virka 8 fm runt ringen.
Varv 2: 2 hst i varje fast maska = 16 maskor.
V3: 1 hst, 2 hst i nästa hst, 1 hst...=24 maskor
V4: 2 hst, 2 hst i nästa hst, 2 hst...= 32 maskor
V5: 3 hst, 2 hst i nästa hst, 3 hst...= 40 maskor
V6: 4 hst, 2 hst i nästa hst, 4 hst...= 48 maskor
V7: Virka 48 hst på resterande varv och  följ randningen.
Det sista varvet blått virkas med fm.

Randning:
5 varv gul
3 varv vit
1 varv svart
4 varv blå
4 varv gul
1 varv svart
1 varv vit
5 varv blå

Mönster av Karin Persson.

När mössan är klar är det bara att sätta på sig mössan, kasta sig i OS soffan, slita fram stickningen och sätta på TV-apparaten.
Då kan det bara bli GULD!! Snacka om supporter.
 
Jag hade fått tidningen The Knitter så vi bläddrade lite och kollade in modellerna.
Sjalen på framsidan var fin. Stickad i tjockt och tunt garn. Skulle vara bra att ha i sommar istället för jacka.

Modellen Victoria Falls är också fin. Spetsstickad med pärlor i riktigt tunt lacegarn.
Kan tänkas att det blir något kommande projekt av någon av de här två.



Jag stickar sockor Circles and Squares
Mönster på engelska.
Mönster på norska.
Jag älskar ju mönsterstickning så de här sockorna är verkligen något för mig.
Använd något av alla sockgarner som finns. Mina är i Delight.

När vi skulle ta oss hem hade snön gjort en driva precis utanför dörren. Det var tur att vi slutade annars hade vi nog inte kunnat ta oss ut.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser på bilden att du stickar dina sttumpor från tån och uppåt. Var kan man få tag på en beskrivning på det?

2010-02-26 @ 14:18:30
Postat av: Helylleeva

Det finns länk till sockorna som jag stickar. Både på norska och på engelska.

2010-03-16 @ 17:42:09
URL: http://helylleeva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0