Rapport från Citronernas Vernissage


Det var ju ett par dagar sedan vi hade vårat vernissage, närmare bestämt på Skärtorsdagen.
En stor förkylning drabbade mig hela helgen så rapporten har blivit lite försenad.

I förväg hade jag funderat mycket hur jag skulle få plats med alla sjalar.
Skulle jag rensa en vägg? Nej, det får inte plats, eller vad skulle jag hitta på?
Den enda utvägen blev att hänga alla härliga i taket. Det visade sig att det var ett lyckokast. Superbra!
Det blev en magisk känsla som påminner om när mamma var i tvättstugan när man var liten och  lekte bland tvätten.
Ljudet blev dämpat och känslan är som om man sitter i en koja under ett hav av färger och vågor.


Citronerna hänger vackra och olika. Stora och små, stickade med stora och mindre stickor. Garnerna är enfärgade, flerfärgade, ull, mohair, lin, viscose och silke. Så läckert att se alla dessa olikheter.
Jag hade laddat upp med påskgodis i massor, påskmust och supergod äppemust för alla som var sugna.

Sjalarna är från deltagare på våra stickcaféer som vi har varje torsdag. 
Temat har varit "Citron" på vår Knitalong för den som har velat. Det är många som har tyckt och tycker att sjalen är jätte kul, inte bara vi.
I hela världen är det flera tusen som har stickat det här roliga mönstret. Det har blivit som en stor "boom" sedan mönstret publicerades i nättidningen Knitty.com i slutet av december.
Väldigt roligt när det kommer ett mönster som tilltalar så många.
Varför det är så många som gillar mönstret? Ja, det kan man ju bara spekulera om.
Resultatet är lättburet och snyggt. Går att variera hur mycket som helst och mönstret är lätt att förstå och går fort att sticka. Det är vad jag tror tilltalar så många.

Några kom för att titta på utställning och många andra stickade också.

En tävling har vi också som pågår under hela utställningen.
Varje person har en röst som får läggas på den sjal de tycker bäst om.
Det blev kvällens samtalsämne.
Många sparade sin röst eftersom det går att rösta under hela månaden och det kan ju komma in fler deltagande sjalar, så man vet ju aldrig.. bäst att vänta.
Den person som har stickat den vinnande sjalen får ett nystan Noro Kureyon Sock som vinst.

Lämna gärna in fler Citroner utställningen pågår hela April.
Välkomna hit alla ni andra också!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0