Stickstämma i Leksand

image77

Vilka oförglömliga dagar i Leksand!
Många tack till Karin Kahlnlund och Sanna Thors Sköld som arrangerade superproffsigt!!!!

Programmet var fullt med godbitar av alla slag.

Vi besökte Leksands Kulturhus och Leksands Hemslöjd på torsdagen.

På fredagen åkte vi till Falun och besökte Dalarnas museum.
Textilintendent Kerstin Ankert hade ett föredrag med massor av fina bilder och information om Dalarnas textila tradition vad gäller stickning.
En Workshop med formgivare Anna Sjons Nilsson satte oss i ett kreativt tillstånd med virknål och plastpåsar. Vad sägs om att skapa en väska som passar på nobelmiddagen med hjälp av virknål och en plastpåse, härliga resultat!!!!
På kvällen infann sig stickmarknad där alla kunde frossa i garner och annat härligt.
     
     

Lördagen bjöd på ett oförglömligt föredrag av Erik Thorell och Anna-Karin Jobs Arnberg.
Folkliga brudar från Gagnef och Floda.
Två söta brudar kläddes under nästan 1 ½ timme till traditionella brudar från Gagnef och Floda.
Erik och Anna-Karin berättade under hela tiden om traditioner och visade imponerande kundskaper.
Det var verkligen super häftigt!.
Dessutom så var brudarna otroligt tåliga.

image92

   

På lördagen hade underbara Sven Wålstedt ett föredrag om Wålstedts verksamhet.
Hans berättelser är underhållande och man lär sig dessutom massor.
Vilken härlig familj!! Tur att de finns och att de har drivit detta högklassiga spinneri i alla år!!!
Hoppas verkligen att verksamheten kan fortsätta!!!, Det vore en skam för Sverige och världen om vi inte tillvaratar all denna kunskap och deras verksamhet.

Under stämman så fick varje deltagare välja två kurser att gå.
Det var verkligen svårt eftersom jag alltid vill gå alla kurser!!!

I mitt fall blev det tvåändsstickning och kavelfrans.
Tvåändsstickningen behövdes verkligen. Jag är urdålig på tekniken och har aldrig lärt mig de rätta handrörelserna för att kunna få upp ett tempo och ett fint resultat. Tidigare har jag pinat mig igenom stickandet av tvåändsstickadevantar.
Karin Kahnlund kunde i ett nafs lära mig, helt otroligt! Nu är jag biten!!
Risken är mycket stor att jag den närmsta tiden får dille på tvåändsstickning.
Tack Karin du har öppnat en ny stickvärld för mig!!
På första bilden ser ni hur mitt prov såg ut.
image96

   

Min andra kurs var Kavelfrans.
Erik Thorell var lärare.
Vi fick lära oss:
Kavelfrans på gaffel
Sydd kavelfrans.
Erik hade med sig inspirationsfransar både gamla och nytillverkade.
Det var jättekul. Jag kommer nog ha fransar på mitt tvåändsstickade och alla kläder blir det nog fransar på också i fortsättningen.
Jag gjorde en armring och en sydd kavelfrans som inte är klar. Den ser inte mycket ut för världen men jag hoppas att jag lärde mig tillräckligt för att slutföra den.
Virkgafflar att göra kavelfransen på finns i butiken här.
    


Här är Irene som var min resekompis.


Erik Torell hade en underbar traditionell jacka från Gagnef (tror jag att det var) med stickade ärmar. Den är nytillverkad av honom själv. Hur läcker som helst.
Roligt var också att ärmarna är stickade i Rauma gammelserie som går att köpa i min butik. Underbart garn som är hållbart och härligt att sticka i se här.



Under hela stämman så träffade jag underbara gamla och nya bekanta...
Hoppas verkligen att jag kan åka på nästa års stämma i Stockholm!!!
Det kommer att ta lång tid att smälta allt jag varit med om.  
Jag kommer att komma ihåg 2007 års stämma med mycket glädje och värme!!!!

     


       
   

Kommentarer
Postat av: Knitmarie

Härliga bilder som kompletterade mina egna!Vi ses i Stockholm 2008!

2007-08-07 @ 22:48:30
Postat av: Britt-marie

Så kul att få se vad ni har gjort där "nere" när man inte var med själv. Du har verkligen visat så jag känner mig så sugen på nästa år.
Kram och tack.

2007-08-08 @ 09:55:17
URL: http://brittmariel.blogg.se
Postat av: Fröken

Ja, vilka härliga stickdagar och härliga, fnittriga stickkvällar vi haft. Hoppas också att vi ses nästa år!

2007-08-08 @ 10:13:22
URL: http://frokenf.blogspot.com/
Postat av: Queen Mudd

Jag har nominerat dig till Rockin' Girl blogger. Du har en härlig blogg, kul att du började blogga! Läs mer:
http://www.robertaferguson.com/2007/06/18/why-not-start-something/ och nominera några bloggar som du gillar!

2007-08-10 @ 12:46:03
URL: http://queenmudd.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0